BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIIM

Jiwa-Jiwa atau diri adalah kehidupan yang ada pada setiap DIRI dalam bahasa Arab disebutkan dengan kata NAFS yang Artinya JIWA atau DIRI. 

Sebagaimana Allah berfirman : WAHAI JIWA YG TENANG, KEMBALILAH KEPADA TUHANMU DENGAN RIDHO SERTA DIRIDHOI, MASUKLAH KE DALAM GOL0NGAN HAMBA-HAMBAKU DAN MASUKLAH KE DALAM SYURGAKU (Qs. Al-Fajr:27-30). 

Jiwa atau diri adalah sesuatu kesatuan antara RUH dan JASAD dimana tatkala RUH dan NASAB atau MISRA kepada sekalian batang tubuh atau jasad, maka bernamalah ia dengan JIWA atau DIRI. 

SYEKH MURSYID MUHAMMAD SAMAN AL MADANI AL-HASANI di kota madinah salah zuriat daripada baginda Rosulullah SAW juga sebagai penjaga maqam Nabi mengatakan bahwa : "sebenar-benarnya DIRI itu adalah RUH, sebenar-benarnya RUH itu adalah NAFS atau JIWA, sebenar-benarnya NAFS atau JIWA itu adalah naik turun NAFAS, naik turun NAFAS itu adalah SIRR atau RAHASIA, dan adapun yang dikatakan SIRR atau RAHASIA itu adalah NUR MUHAMMAD SAW".

PENGERTIAN ISLAM islam itu mengandung Empat huruf yaitu : 
ALIF = Allah, 
SIN = Salamun, 
LAM ALIF = Syahadat Tauhid, 
MIM = Syahadat Rasul. 
Jadi bila dirangkai ISLAM itu berbunyi : ALLAHU SALAMUN LAA ILAAHA ILALLAH MUHAMMADARRASULULLAH. Firman Allah : Sesungguhnya Agama(yang diridhoi) disisi Allah hanyalah Islam, tiada berselisih orang-orang yang telah diberikan Al-Kitab, kecuali sesudah datang pengetahuan kepada mereka karna ke dengkian (yang ada) diantara mereka, barang siapa yang kafir terhadap Ayat-Ayat Allah maka sesungguhnya Allah sangat cepat hisabnya (QS. Ali imran : 19)

- TAUHID PADA ZAT ialah   :  kita mutlak yakin bahwa Zat Allah lah yang memerintah Alam Maya ini (dunia dan isinya) dan tidak menyekutukanNya dengan yang lain. 
Firman : KEPUNYAAN ALLAH LAH SEGALA YANG ADA DI LANGIT DAN DI BUMI DAN KEPADA ALLAH LAH DIKEMBALIKAN SEGALA URUSAN. (Qs. Ali imran:109)

- TAUHID PADA SIFAT ialah : kita bergantung sepenuhnya pada Allah, MANUSIA tidak berhak atas segala sesuatu kecuali : kita menafikan diri zahir kita hanya kepada Allah semata.
- TAUHID PADA ASMA' ialah : kita memandang bahwa setiap yang ada dan wujud kita adalah membawa NAMA Allah, dimanapun kita berada disitu ada Allah.
- TAUHID PADA AF'AL ialah : kelakuan kita adalah kelakuan Allah SAW semata. Artinya kita menafikan kelakuan diri zahir kita dengan menisbatkan diri bathin kita itu ialah kelakuan Zat Allah semata.

1. SUHUDUL KASRA FIL WAHDA Artinya : saksikanlah yang banyak itu kepada yang satu
2. SUHUDUL WAHDA FIL KASRA Artinya : saksikanlah yang satu itu kepada yang banyak.

ADA EMPAT KIBLAT yaitu :
PERTAMA :  kiblat ke arah tenggelamNya matahari, masuk pada SYARI'AT
KEDUA      :  kiblat ke i'tiqat hati berhadapan dengan baitullah, masuk kepada TH0RIQAT
KETIGA     :  kiblat ke i'tiqat hati berhadapan dengan baitul ma'mur, masuk kepada HAQIKAT
KEEMPAT :  kiblat ke i'tiqat hati seakan-akan menghadap MUKA (wajah) kita kepada Allah ta'ala, masuk kepada MA'RIFAT KAMALUL YAQIN

Adapun bahwasanya MUHAMMAD itu tiada mempunyai sesuatu hanya sekedar NAMA jua, seperti dibawah ini :
1. Adapun yg dikatakan RAHASIA MUHAMMAD itu sebenarnya tiada lain daripada KE ZAHIRAN limasifat Allah yang dinamakan :
1. UJUD 
2. QIDAM 
3. BAQA 
4. MUKHALAFATUH LIL HAWADITS
5. QIYAMUHU TA'ALA BINAFSI
Inilah pnguraian dari kalimah : LA

2. Adapun yang dikatakan NYAWA MUHAMMAD itu sebenarnya tiada lain daripada KE ZAHIRAN enam sifat Allah yaitu :
1. SAMA 
2. BASHAR 
3. KALAM
4. SAMI'UN
5. BASIRUN
6. MUTAKALIMUN
Inilah penguraian dari kalimah : ILAHA

3. Adapun yang dikatakan HATI MUHAMMAD itu sebenarnya tiada lain daripada KE ZAHIRAN empat sifat Allah yaitu :
1. QUDRAT
2. IRADAT
3. ILMU
4. HAYAT
Inilah penguraian daripada kalimah : ILLA

4. Adapun yang dikatakan TUBUH MUHAMMAD itu sebenarnya tiada lain daripada KE ZAHIRAN lima sifat Allah yaitu :
1. QADIRUN
2. MURIDUN
3. ALIMUN
4. HAYYUN
5. WAHDANIYAT
Inilah penguraian daripada kalimah : ALLAH. Jadi jelas bahwa MUHAMMAD itu adalah sifat Allah jua, yaitu sifat KEBESARAN, KEELOKAN dan KESEMPURNAAN yaitu yang dinamakan dengan kalimah TAUHID Artinya ESA.

Ya Muhammad Rahasia mu itu rahasia kuyakni yang disembah itu tiada sesuatu juapun di dalamNya melainkan Tuhanku, maka apabila sholat ghaiblah didalamNya, apabila ghaib Esa-lah ia dengan tuhanNya, yang sholat itu tiada dengan lafaz dan maknanya dengan cita rasa yang sholat amat rapat kepada Zat yang Esa dengan kata Allahu Akbar, maka barang siapa masuk di dalam sholat tiada serah tubuh dan nyawanya maka kekalah sifat dengan tuhanNya, tiada mengesakan dirinya dengan tuhanNya. 
Hadist Qudsi : Tatkala kamu takbiratul ihram membuangkan lafaz dan makna melainkan wujud mutlak semata-mata
=> LAYA BUDULLAHU ILALLAH, Artinya : tiada yang menyembah Allah hanya Allah 
=> LAYA RULAHU ILALLAH, Artinya : tiada yang melihat Allah hanya Allah 
=> karena Aku lebih dekat daripada biji matamu yang putih, maka terlebih lagi aku dekat padamu.

PASAL: kalimah la ilaha illa Allah kalimah yang mulia itu yaitu : LA ILAHA ILLA ALLAH artinya tiada yang terdahulu hai MUHAMMAD dan tiada yang kemudian, ya MUHAMMAD melainkan tiap-tiap sesuatu itu beserta Allah, maka wajiblah diketahui maksudnya kalimah yang itu, supaya menjadi TAUHID dan MA'RIFAT. 

Adapun kalimah LA ILAHA ILLA ALLAH itu terbagi dua : Pertama : la ilaha dan, yang Kedua : illa Allah.

Adapun LA ILLAHA itu sifat kekayaan yang tiada kekurangan yang maha berkehendak yaitu MUHAMMAD. Kemudian hendaklah kita ketahui yang bernama MUHAMMAD itu apa kepada ALLAH dan yang bernama ALLAH itu apa kepada MUHAMMAD supaya benar-benar bisa menjadi TAUHID pada kalimah yang mulia itu adanya, adapun HAMBA itu artinya HAMBA ilmunya RAHASIA kepada Allah, karena Allah itu nama bagi Zat yang wajibul wujud dan MUTLAK yakni BATIN MUHAMMAD dan TA'ALA itu adalah nama bagi sifat, yakni ZAHIR MUHAMMAD. Jadi jelas-lah ZAHIR dan BATIN Muhammad itulah yang bernama ALLAH TA'ALA, dengan demikian maka patutlah kalimah yang mulia itu dinamakan kalimah TAUHID. Artinya Esa maka kalimah LA ILLAHA ILLA ALLAH yang mulia ini, adalah pertemuan HAMBA dengan TUHANNYA, Allah jualah dan LA ILLAHA ILLA ALLAH itu pada MARIFAT. Artinya tiada ada wujud melainkan yang maujud

PASAL: Alhamdu. ALIF bermakna AL HAQ artinya ke Esaan, kebesaran NUR MUHAMMADLAM bermakna LATIFUN artinya kesempurnaan rahmad NUR MUHAMMADHA bermakna HAMIDUN artinya kesempurnaan berkat NUR MUHAMMADMIM bermakna MAJIDUN artinya kesempurnaan sapa'at NUR MUHAMMADDAL bermakna DARUSSALAM artinya kesempurnaan nikmat NUR MUHAMMAD

TAJALLI BAGI YANG BATHIN : 
ALIF = roh
LAM = nafas
HA    = hati, akal, nafsu, penglihatan, pendengaran, penciuman, pengrasa. 
MIM = iman, islam, ilmu, hikmah, dsb. 
DAL = kulit, daging, bulu, urat, tulang, otak, sumsum

TAJALLINYA BAGI KITA YANG ZAHIR : 
ALIF = kepala
LAM = dua tangan
HA    = badan
MIM = pinggang
DAL = dua kaki.

ALHAMDU : bermakna ALHAYATU MUHAMMADUN artinya kesempurnan tajalli NUR MUHAMMAD itulah yang di Esakan dengan ASYHADU yakni :
~ ALIF AL HAQ : artinya yang di Esakan dan yang dibesarkan.
~ SYIN SYUHUDUL HAQ : artinya yang diakui bersifat ketuhanan dengan sebenar-benarnya.
~ HAD IYUN MUHDIYAN ILAL HAQ : artinya yang menjadi petunjuk selalu menunjuk kepada jalan atau Agama yang Haq.
~ DAL DAIYAN ILAL HAQ : artinya selalu menyerukan atau yang selalu memberi peringatan kepada Agama yang Haq.
~ PASAL : inilah ilmu orang Arifbillah lihatlah pada diriku atau rupaku yang nyata ini, maka terasalah kepada yang mempunyai kenyataan. Sebenarnya diri adalah Batin ini yaitu dapat melihat Zat wajibul wujuddan diri yang ada inilah bukan 'Ain nya tetapi bukan pula lainNya dengan hakikat yang percaya atau yakin, karena atau sebab melihat diri yang ada ini adalah diri yang baru. Karena yang baru itulah menyatakan yang Qadim, demikianlah dengan kenyataan yang ada, nabi SAW bersabda : MARALHABBA FAQAD RAL HAK, Artinya : sesungguhnya siapa yang melihat muka atau rupa, itulah wujud yang sebenarnya.

PASAL : Asma Allah yang sebenar-benarnya hayat itu ialah : ROH yang sebenar-benar ROH itu ialah : NYAWA sebenar-benarnya NYAWA itu ialah : NUR MUHAMMAD sebenar-benarnya NUR MUHAMMAD itu ialah : SIFAT, sebenar-benarnya SIFAT itu ialah : ZAT (zat hayat), sebenar-benarnya ZAT itu ialah : DIRI (ujud),
=> yang sebenar-benarnya SIFAT itu ialah : RUPA (wajah) 
=> yang sebenar-benarnya ASMA itu ialah : NAMANya (hati) 
=> yang sebenar-benarnya AF'AL itu ialah : KELAKUKAN (fi'il), 
jadi yang bernama Allah itu itulah : 
ZAT SIFAT ASMA AF'AL 
ALIF  = zat
LAM AWAL  = sifat
LAM AKHIR  =  asma
HA  =  af'al itulah yang bernama Allah.

PASAL : Inti makrifat, dari Nabi muhammad SAW : Aku Allah, tidak ada Tuhan melainkan Aku, dari Datuk bamban : A.I.U (aku itu ujud Allah), dari datuk sanggul  :  A.I.U (aku tuhan, ia tuhan, ujud tuhan), dari datuk panglimo  :  A.A.A (aku allah ahad), dari datuk arsyad : L.L.L (lapang, liput, luput) dari datuk muhammad nafis : A.A.A (aku adalah Allah), dari abu yazid bustami : tiada ada melainkan aku dari al halaj : ana al haq (akulah kebenaran itu), dari datuk ambulung : tak ada yang maujud hanyal Allah, dari ibnu arabi : tiada aku melainkan dia, dari syehk siti jenar : dialah aku dan aku adalah dia, dari sembilan wali  : A.I.U (aku iki urip) aku ini hidup => siapa sudah mengenal tuhan, bernama tuhan => siapa sudah mengenal Allah, bernama Allah => siapa sudah mengenal muhammad, bernama muhammad => siapa mengenal ruh, bertubuh ruh => siapa mengenal sirr,  bertubuh sirr, demikianlah adanya.

PASAL : Rahasia Al Qur'an adapun bilangan ayat Al Qur'an yang TERSURAT itu adalah sebanyak 6.666 dan yang TERSIRAT itu adalah sebanyak 9.999 yang TERSEMBUNYI itu pula sebanyak 3.333. adapun kandungan kitab Al Qur'an itu adalah intisarinya atau perhimpunan kitab-kitab dan suhuf-suhuf kepada para nabi yang silam itu maka perhimpunanNya itu diambil dari kitab ZABUR, TAURAT dan INJIL, maka bernamalah ianya itu dengan nama Al Qur'an dan perhimpunan Al Qur'an itu ada didalam Al fatihah dan perhimpunan Al fatihah itu ada dalam bismillah dan bismillah terhimpun pula pada huruf-huruf nya lalu timbul pertanyaanNya, ada apakah dengan huruf-huruf tersebut?
1. Alif = maha hidup
2. Ba = kekal
3. Ta = penerima taubat
4. Tsa = menetapkan
5. Jim = perhimpunan seluruh nama
6. Ha = penyayang
7. Kha = maha tahu
8. Dal = pemberi balasan
9. Dzal= perhimpunan
10. Ro = lemah lembut
11. Zai = penghambaan
12. Sin = maha melihat
13. Syin = yg disyukuri oleh hambanya
14. Shod = maha benar
15. Dhod = memberikan madharat dan manfaat
16. Tho = maha suci
17. Zho = tanda-tanda
18. Ain = maha mengetahui
19. Ghoin = semua ciptaan
20. Fa = maha menghidupkan
21. Kof = maha kuasa
22. Kaf = maha esa
23. Lam = lembut terhadap hambanya
24. Mim = pemilik kerajaan
25. Nun = cahaya langit dan bumi
26. Wau = semua tempat bergantung
27. HA = pengasih
28. Lam Alif = tiada sekutu baginya
29. Hamzah = ke muliaan
30. Ya = Allah yang terbuka bagi seluruh mahluknya.

1. Alif = hidung
2. Ba = mata
3. Ta = tempat mata
4. Tsa = bahu kanan
5. Jim = bahu kiri
6. Ha = tangan kanan
7. Kha = tangan kiri
8. Dal = tapak tangan
9. Dzal = kepala dan rambut
10. Ro = rusuk kanan
11. Zai = rusuk kiri
12. Sin = dada kanan
13. Syin = dada kiri
14. Shod = pantat kanan
15. Dhod = pantat kiri
16. Tho = hati
17. Zho = gigi
18. Ain = paha kanan
19. Ghoin = paha kiri
20. Fa = betis kanan
21. Kof = betis kiri
22. Kaf = kulit
23. Lam = daging
24. Mim = otak
25. Nun = nur atau cahaya
26. Wau = tapak kaki
27. HA = sumsum tulang
28. Lam Alif  = manusia sempurna
29. Hamzah = memenuhi segala
30. Ya = mulut manusia 
=> UNSUR API : AlifHaThoShodFaSyin 
=> UNSUR ANGIN : BaWauYaNunDhodTaKha
=> UNSUR AIR : JimZalKafSinKofTsaDzal
=> UNSUR TANAH : HALamAinRoHamzahGhain
30 huruf itu adalah kunci untuk membersihkan bagian-bagian tubuh dari hal-hal yang negatif sehingga tubuh dapat berfungsi normal, dan tentunya dapat meningkatkan tingkat kesaktian dalam hal dunia spritual...
CARANYA ADALAH sebagai berikut : Ya Allah saya minta kunci kehebatan dari huruf ...(titik-titik di isi dengn huruf yang kita maukan)
CONTOH: Yaa Allah saya minta kunci kehebatan dari huruf ALIF atau HAMZAH.
Lalu huruf tersebut dizikirkan sebanyak 100 x inhsa Allah.

PASAL : Hakikat Alif-Lam-Mim. Adapun huruf ALIF itu adalah hakikat DIRI atau ROH atau NYAWA kita yang sebenar-benarNya. Dan huruf ALIF itu adalah Martabat DZAT, adapun huruf LAM itu adalah hakikat JIBRIL atau PERANTARA atau PESURUH atau RASUL, adapun huruf MIM itu adalah hakikat NUR MUHAMMAD, nama bagi NUR yang CERAH lagi TAJALLI. Sehingga maknanya adalah untuk kembali menemui Asalnya yaitu ALLAH SWT, maka BERDIRI, ia dengan sendirinya seperti huruf ALIF. RUKUK ia dengan sendirinya seperti huruf LAM. SUJUD dan DUDUK ia dengan sendirinya seperti huruf MIM, itulah yang dinamakan keberadaan jalanNya ilmu ALIF-LAM-MIM
PASAL : Yaa Sin" bacakanlah surat itu bagi orang-orang yg sudah tiba waktu kematianNya", sebagian para Arifbillah mengatakan bahwa nama lain dari surat Yaa Sin adalah QOLBUN QUR'AN atau JANTUNGNYA AL QUR'AN, maka seandainya kita memahami suratul fatihah sebagai OTAKNYA AL QUR'AN. Maka surat Yaa Sin ini adalah JANTUNGNYA AL QUR'AN, ibarat manusia ada OTAK dan HATI atau JANTUNGNYA juga ada, ibarat itu adalah AL QUR'AN, otaknya serta AL FATIHAH jantungnya atau QOLBUNYA adalah surat YAA SIN.

Ketika kamu menelusuri surat Yaa Sin, pastilah akan kamu temui "SALAMUN QAULAN MIRROBIRROHIM" "Salam dan sejahtera dari tuhanmu yang maha pengasih".  MAKA ketika kamu mengetahui ISLAM adalah Agama yang SELAMAT, selamat apanya? Lihatlah ketika Nabi Muhammad Darahnya bercucuran ketika terkena lemparan batu di kota thoif, KOK JASADNYA TIDAK SELAMAT, lalu selamat apanya? 

Seperti ketika Nabi Muhammad berperang dan terluka, KOK TUBUHNYA TIDAK SELAMAT? RAHASIANYA ada dalam HATI ini, jantung ini yaitu SALAMUN QOULAN MIRROBIRROHIM itulah QOLBIN salim, HATINYA YANG SELAMAT tatkala cobaan lahirlah yang begitu berat, hatinya tetap ingat Pada TUHAN-NYA, maka bersabarlah ia, tatkala cobaan kenikmatan, hatinya tetap ingat pada TUHAN NYA maka bersyukurlah ia, itulah HATI YG SELAMAT itulah ISLAM. 

Maka ketika YAA diucapkan, tahulah kamu Artinya sebuah seruan : "WAHAI...ketika SIN diucapkan...BINGUNG apakah Artinya, maka lihatlah perlambangan dalam AL QUR'AN, akhir kematian manusia bacakanlah YAA SIN lihatlah, akhir dari Al Qur'an : MALIKINAS,,ILAI NAS, Minsyaril dan seterusnya... WANNAS tahukah kamu apakah SIN itu? WAHAI MANUSIA BACALAH DIRIMU SENDRI, lihatlah dirimu sendiri apakah HATI MU sudah menjadi HATI yang Qolbin salim?

PASAL : Hakikat DiriAdapun yang bernama DIRI itu ada dua bagian : 
- DIRI ZAHIR 
- DIRI BATHIN
Adapun DIRI yang zahir itu berasal daripada unsur ADAM. 

Adapun unsur ADAM itu memiliki Empat perkara yaitu : API, ANGIN, AIR, TANAH. 

Berikut ini penjabaranNya atau Makna dari KALIMAH ALLAH yang sering kita dengar atau yg kita lihat dalam bentuk KALIGRAFI.
ALIF = Api.
LAM AWAL = Angin.
LAM AKHIR = Air.
HA = Tanah.
1. Adapun API itu terbit daripada DIRI yg BATHIN jua yg berhuruf ALIF bernama DZAT yg menjadi RAHASIA kepada kita.
2. Adapun ANGIN itu terbit daripada DIRI yg BATHIN jua yg berhuruf LAM AWAL bernama SIFAT yg menjadi NYAWA atau NAFAS kepada kita.
3. Adapun AIR itu terbit daripada DIRI yg BATHIN jua yg berhuruf LAM AKHIR bernama ASMA menjadi HATI kepada kita atau AIR NUTFAH atau AIR MANI dan AIR LIUR.
4. Adapun TANAH itu terbit daripada DIRI yg BATHIN jua yg berhuruf HA bernama AF'AL menjadi TINGKAH LAKU pada kita. JADI DEMIKIANLAH DIRI KITA YANG ZAHIR INI TERBIT DARIPADA BAYANG-BAYANG YANG BATHIN JUA ADANYA dan berhuruf NAMA ALLAH.

PASAL : Insanul Bayanul Alif
~ HIDUP itu ZAT ALLAHAllah ta'ala itu namanya Tuhan, Hidup itu adalah Zat Tuhan, dan Hidup adalah Satu.
~ CAHAYA HIDUP itu ialah: NYAWA NUR ALLAH Muhammad Nur Allah, itu jga Nyawa, itu pula Muhammad, Berasal dari Hidup.
~ CAHAYA NYAWA itu ialah : TUBUH NUR MUHAMMAD Muhammad Nur itu jugalah Tubuh, itu pula Adam, karna berasal dari Nyawa => BARANG SIAPA MERAGUKAN PADAHAL DIATAS, belum sempurnalah kepercayaanNya kepada Allah, KARNA DIA MERAGUKAN DIRINYA SENDIRI (Menurut pendapat para Wali-Waliyullah).
1. JIBRIL mengambil TANAH dari KANAN mengucapkan ALHAMDULILLAH
2. MIKAIL mengambil AIR datang dari MUKA mengucapkan SUBHANALLAH
3. ISRAFIL mengambil API datang dari KIRI mengucapkan ALLAHU AKBAR
4. IZRAIL mengambil ANGIN datang dari BELAKANG mengucapkan LAILAHA ILALLAH
~ API dijadikan hati dan darah
~ ANGIN dijadikan nafas (nyawa)
~ AIR dijadikan tulang dan urat
~ TANAH dijadikan daging dan kulit.

BELUM LAGI SEMPURNA, ALLAH SEMPURNAKAN DENGAN LIMA SIFAT yaitu :
1. Penglihatan
2. Pendengaran
3. Penciuman
4. Perkataan
5. Perasaan

DENGAN DEMIKIAN SERENTAK BANGUNLAH ADAM, melihat disekelilingnya tidak ada sesuatu yang nampak, YANG TERLIHAT OLEHNYA HANYALAH KALIMAH : LAILAHA ILALLAH Muhammadarrasullullah. 

CAHAYA kalimah itu berkilau-kilauan bagaikan perhiasan SYURGA dan timbullah tanda tanya dalam hati ADAM : "KENAPA BEGINI SAYA DIJADIKAN OLEH TUHAN yang pertama, dan ternyata masih ada lagi nama yang mendahului saya "SEAKAN-AKAN DIALAH NAMA ITU kekasih Allah. 

ALLAH SWT maha mengetahui bisikan hati ADAM, dan Allah berkata kepada JIBRIL : "KUNJUNGILAH ADAM, BERIKANLAH KETERANGAN YANG BAIK-BAIK, supaya jangan ia bimbang "maka turunlah jibril menemui Adam sambil berkata : "HAI ADAM! Engkau manusia yang dijadikan Tuhan pertama, aku beritakan kepadamu, akan tetapi Tuhan lahirkan ke dunia menjadi Nabi yang terakhir dan menjadi penutup semua Nabi-Nabi dan engkau Adam, walaupun Tuhan jadikan engkau yang terakhir daripada kejadian Muhammad, tapi engkaulah yang dihidupkan diatas bumi menjadi manusia pertama yang disebut ABU JASAD".

DISITULAH NABI ADAM SADAR, SERTA MENYATAKAN KEYAKINANnYA dan KE IMANANnYA SAMBIL MENGUCAPKAN : "tiada daya dan upayaku yaa Allah"DENGAN DEMIKIAN ALLAH TEMPATKAN ADAM DALAM SYURGA SENDIRIAN, dengan kuasa Allah diambillah satu saripati hawa tulang rusuk Adam dibagian kirinya UNTUK DIJADIKAN ISTRINYA (siti hawa).
Maka mereka mengadakan perjodohan, dan terciptalah Empat anasir yang disebut ;
~ MADDA
~ MADDI
~ MANI
~ MANIKAM. 
Itulah yang menjelma menjadi JASAD TUBUH MANUSIA, kejadian tersebut sama dengan kejadian ADAM semula kepada yang percaya dan beriman yg ingin mengenal kepada TUHANnya.

Perhatikanlah hadist ini :"SIAPA MENGENAL DIRINYA, DIA AKAN KENAL ADAM, siapa kenal Adam, dia telah kenal Muhammad, SIAPA MENGENAL MUHAMMAD, DIA TELAH MENGENAL ROH, siapa mengenal roh, dia telah mengenal Allah SWT".

Kejadian Tubuh Muhammad, Adam, dan Manusia itu ialah => MUHAMMAD : ALIF, LAM, HA MIM, DAL.

Datang melalui sifat Allah Nur Cahayanya sendiri.
TUBUH ADAM ITU SENDIRI TERJADI : => ADAM : API, ANGIN, AIR, TANAH
Datang daripada Allah melalui Nur Muhammad.
TUBUH MANUSIA ITU TERJADI DARI : => MANUSIA : MADA, MADI, MANI, MANIKAM.
Jelaslah lembaga manusia itu berasal dari tiga CAHAYA : NUURUN 'ALA NUURIN

PENJELASAN JASAD NABI MUHAMMAD
ALIF => zohor
LAM => ashar
HA => magrib
MIM => isya
DAL => subuh

DZUHUR => kepala
ASHAR => leher
MAGRIB => dada
ISYA => pusat
SUBUH => kaki
Seluruhnya itu terhimpun kepada JASAD dan ROH INSAN atau ROH MUHAMMAD.

Jadi ROH MUHAMMAD ITU IALAH :
ALIF => berdiri
HA => rukuk'
MIM => sujud
DAL => duduk
BERDIRI => api
RUKUK => angin
SUJUD => air
DUDUK => tanah
API => sifat sombong
ANGIN => sifat takabur
AIR => sifat riya dan merasa lebih
TANAH => sifat rendah diri

PENGERTIAN atau KESIMPULAN DARI NAMA AHMAD adalah :
1. ROHNYA MUHAMMAD
2. EMPAT UNSUR
3. DAN DIDALAM SHOLAT :
~ Berdiri
~ Rukuk
~ Sujud
~ Duduk

DARI NAMA MUHAMMAD ADALAH:
1. JASAD (TUBUH MUHAMMAD)
2. PENYEMPURNAAN TAKBIR DALAM SHOLAT: berdiri hurufnya ALIF
3. TAKBIRATUL IHRAM: hurufnya LAM
4. RUKUK: hurufnya HA
5. SUJUD: hurufnya MIM
6. DUDUK: hurufnya DAL
Nama A.H.M.A.D dan M.U.H.A.M.M.A.D adalah sama (satu) rasulullah.
HUBUNGAN TUBUH HALUS dan TUBUH KASAR ADALAH : 
TANAH = > mada 
AIR = > madi
API => mani
ANGIN => manikam
MADA => kulit dan daging
MADI = > tulang dan urat
MANI = > darah dan hati
MANIKAM => nafas
MAKA TERHIMPUNLAH SEMUANYA itu DIDALAM AF'AL ALULLAH, dan itulah yang dikatakan rahasia manusia.

1. ILMU YAQIN ITU NUR ADAM
2. 'AINUL YAQIN ITU NUR MUHAMMAD
3. HAQQUL YAQIN ITU NUR ALLAH

PENGERTIAN JASAD dan SIFAT : sifat yang wajib bagi Allah SWT ada 20 sifat
1. SIFAT NAFSIAH, ialah:
~ Al Wujud,
2. SIFAT SALBIAH, ialah:
~ Al Qidam,
~ Al Baqa,
~ Al Mukhalafatu lilhawadisi,
~ Al Qiyamuhu binafsihi,
~ Al Wahdaniyah.
3. SIFAT MA'ANI, ialah :
~ Al Qudrat,
~ Al Iradat,
~ Al Ilmu,
~ Al Hayat,
~ As Sama',
~ Al Basar,
~ Al Kalam,
4. SIFAT MA'NAWIYAH, ialah :
~ Qaadirun,
~ Muridun,
~ 'Alimun,
~ Hayyun,
~ Sami'un,
~ Bashiirun,
~ Mutakalimun.
dalam HAKIKATNYA lima sifat Allah SWT, ialah:
~ PENDENGARAN.
~ PENGLIHATAN.
~ PENCIUMAN.
~ PERKATAAN.
~ PERASAAN.
Dalam ilmu TASAWWUF hanya satu sifat Allah SWT, ialah :
~ MUHAMMAD.
para ulama dan ilmu tasawwuf berkata:"ALLAH DZAT dan MUHAMMAD SIFAT"
Allah berfirman :"BATHIN AKU ITU NAMPAK, DIKATAKAN NAMPAK KARNA SIFATDIKATAKAN DZAT, KARNA TERSEMBUNYI"

KANDUNGAN LAFADH ALLAH SWT, yaitu:
ALIF => kelakuan
LAM => nama
LAM => sifat
HA    => dzat
MIM => rahasia (dzat diri)
HA    => nyawa
MIM  => hati
DAL  => tubuh
bila dihimpunkan keduanya antara lafadh ALLAH dan MUHAMMAD terdapatlah kata tidak dapat diucapkan dan tidak dapat dituliskan tidak dapat ditiup angin, inilah yang dikatakan ilmunya ALLAH SWT SEDALAM LAUTAN.

PASAL: Rahasia Al fatihahya Ahmad, yang dikatakan engkau berkata :

1.  BISMILLAH itu yaitu zat Allah yg tetap tiada engkau ya ahmad, yang berkata BISMILLAH.

2.  AR RAHMAN, maknanya : ya ahmad! bermula kasih itu, kasih aku kepada engkau yakni daripada awalku kepada engkau, artinya yang aku kasih kepada engkau itu seperti zatku, sifatku, asmaku, dan af'alku.

3.  AR RAHIM, maknanya : ya ahmad! Mengasihani itu kasih aku kepada engkau, yakni awalku dan akhirku dan zahirku dan bathinku tiada bercerai dengan engkau itulah maknanya kasih.

4.  ALHAMDULILLAH, maknanya : ya ahmad! Zat Allah memuji dirinya sendiri, kepada engkau zahirnya.

5.  RABBIL ALAMIN, maknanya : ya ahmad! Aku Allah yang dikatakan didalam semuanya, tahu zahir dan bathin yakni kepada hambanya.

6.  AR RAHMAN RAHIM, maknanya : ya ahmad! Kebesaran engkau itu kebesaranku, ada engkau itulah aku, sirr engkau itu artinya memangku Qur'an ku yakni aku.

7.  MALIKI YAUMIDDIN, maknanya : ya ahmad! Engkaulah raja yang menzahirkan kebesaranku dunia dan akhirat, yakni bathin aku dan zahir engkau, tetap yang menyembah Allah dan yang disembah pun Allah
8.  IYYAAKA NA'BUDU WA IYYAKA NASTA'IN, maknanya : ya ahmad! Engkau itu adalah aku dan bukan engkau yg menyembah itu, akulah yang menyembah aku sendiri, artinya yang disembah itu aku dan yang menyembah pun aku.

9. IHDINASH SHIRATHAL MUSTAQIM, maknanya : ya ahmad! Nyata aku itu kepada engkau, engkau gantiku yakni nyata tiada berbedaengkau dengan aku artinya aku adalah engkau tiada lain lagi.

10. SHIRAATHAL LADZINA AN 'AMTA ALAIHIM, maknanya : ya ahmad! Mula aku birahi maka nyatalah kepada engkauaku jadikan waliku dan mu'min dan seperti roh semuanya yang dahuluaku jadikan engkau ya ahmad! Pesona kepada aku, tiada lain lagi.

11. GHAIRIL MAGDHUUBI ALAIHIIM, maknanya : ya ahmad! Engkau itu jadi daripadaku, yakni aku itu jadi daripada engkau artinya tiada ada antara aku dengan engkau.

12. WALADH DHALIIN, maknanya : ya ahmad! Tiada lagi gantiku kepadaku, sesudah engkau adalah aku.

13. AAMIIN, maknanya : ya ahmad! Engkau itu rahasiaku dan aku rahasianya engkau artinya aku serupa engkau, tiada berbeda lagi karna engkau adalah aku.

ITULAH ARTINYA AWAL AL FATIHAH huruf dan surahnya Al Qur'an itu baru kalimah dan bacaanNya qadim yaitu berdiri dengan zat Allah yang qadim.

Huruf BA (tiada titik) = Diri = Wujud Allah Rahasia Diri, titik = roh = sifat.

Al Qur'an mengandung 6.666 ayat (didalam tubuh manusia mengandung 6.666 urat) terhimpun ia didalam Al Fatihah terhimpun ia didalam Bismillah terhimpun ia didalam BA terhimpun ia didalam noktah (titik).
1. Apabila bertemu roh dengan sifat, bernamalah ia SURAH
2. Apabila bertemu roh dengan jisim bernamalah ia NOKTAH
3. Yang dikatakan wujud itu maknanya dua, tetapi maujudnya satu yaitu engkau dari AKU, zahirnya dengan AKU, BERUPA engkau dengan AKU inilah yang dikatakan WUJUDUL HAQ yaitu bertemu RUPA dengan WARNA.
=> Al Fatihah itu ibu Al Qur'an Al Karim, maka jadilah huruf ALHAMDU, ibarat noktah itu sirr Allah yang tersembunyi zat mutlak

ALHAMDU itu lima huruf yaitu:
1. Alif=noktah=zohor
2. Lam=huruf=asar
3. Ha=baris bawah=magrib
4. Mim=baris atas=isya
5. Dhal=baris hadapan=subuh
=> ayat Al fatihah bilangan hakikatnya ada 11717 = rakaat sholat 99 = asma Allah 1 = rahasia huruf dan surahnya Al Qur'an itu baru kalimah dan bacaanNya qadim yaitu berdiri dengan zat Allah yang qadim.
1. huruf=tubuh=hati=lidah
2. surahnya=nafas=nyawa
3. kalimahnya=muhammad=sifat
4. bacaanNya=ALLAH=zat
Kata sayidina ali : "ANA NUQTATU BA-I-BISMI'MILLAAH ANAA QALMUN WA ANAA LAUHUN MAHFUUDZ ANAA 'ARSYUN WA ANAA KURSIYYUN WA ANAA SAMAAWAAT"
Artinya : aku adalah titik huruf Baa pada bismi'llah, aku adalah pena (kalam) dan aku adalah luh mahfuz, aku adalah Arash (tahta tuhan) dan aku adalah kursi dan aku adalah petala-petala langit

Pasal : semula jadi
APA NAMANYA BESI SEMULA JADI, yaitu qursani namanya,
DARI APA BESI MENJADI, dari sumsum tulang Adam asalnya,
APA NAMANYA TEMBAGA SEMULA JADI, yaitu lamtauf namanya,
DARI APA TEMBAGA MENJADI, dari keringat Adam asalnya,
APA NAMANYA KUNINGAN SEMULA JADI, yaitu kaulam namanya,
DARI APA KUNINGAN MENJADI, dari air pusat Adam asalnya,
APA NAMANYA EMAS SEMULA JADI, yaitu lutfiah namanya,
DARI APA EMAS MENJADI, dari air ketuban siti hawa asalnya,
APA MAKANAN BESI SEMULA JADI, yaitu daki di kening Adam makananNya,
APA MAKANAN TEMBAGA SEMULA JADI, yaitu asin di punggung Adam makananNya,
APA MAKANAN KUNINGAN SEMULA JADI, yaitu air tawar langit-langit mulut Adam makananNya.
APA MAKANAN EMAS SEMULA JADI, yaitu ari-ari rahim siti hawa makananNya,
DIMANA TEMPATNYA BESI SEMULA JADI, yaitu di tulang sulbi Adam tempatnya,
DIMANA TEMPATNYA TEMBAGA SEMULA JADI, yaitu di ibu jari kaki Adam tempatnya,
DIMANA TEMPATNYA KUNINGAN SEMULA JADI, yaitu di tumit Adam tempatnya,
DIMANA TEMPATNYA EMAS SEMULA JADI, yaitu di tanah merah tempatnya,
APA HURUF BESI SEMULA JADI, yaitu huruf Alif asalnya,
APA HURUF TEMBAGA SEMULA JADI, yaitu huruf Waw asalnya,
APA HURUF KUNINGAN SEMULA JADI, yaitu huruf Baa' asalnya,
APA HURUF EMAS SEMULA JADI, yaitu huruf Nun asalnya,
HARI APA BESI SEMULA JADI MELEMAHNYA, yaitu hari senin lemahnya,
HARI APA TEMBAGA SEMULA JADI MELEMAHNYA, yaitu hari rabu lemahnya,
HARI APA KUNINGAN SEMULA JADI MELEMAHNYA. yaitu hari sabtu lemahnya,
HARI APA EMAS SEMULA JADI MELEMAHNYA, yaitu hari selasa lemahnya,
KHODAM APA YANG MENJAGA BESI SEMULA JADI, yaitu khodamus maulana malik.
bernama KHODAM APA YANG MENJAGA TEMBAGA SEMULA JADI, yaitu khodamus jinnun bernama KHODAM APA YANG MENJAGA KUNINGAN SEMULA JADI, yaitu khodamus nasroh,
bernama KHODAM APA YANG MENJAGA EMAS SEMULA JADI, yaitu khodamus siti hajar bernama APA MAKANAN KESUKAAN KHODAMUS MAULANA MALIK, yaitu surat al hadid makananNya.
APA MAKANAN KESUKAAN KHODAMUS JINNUN, yaitu surat al jin makananNya,
APA MAKANAN KESUKAAN KHODAMUS NASROH, yaitu surat nasyrah makananNya,
APA MAKANAN KESUKAAN KHODAMUS SITI HAJAR, yaitu sholawat nariyah makananNya,

Pasal: Alam antah berantah. Pada suatu masa sebelum adanya Alam ini, di hari sebelum hari yang tujuh, maka Alam itu disebut Alam NURUL BUHTI ALLATI dan di hari ZAT ZATUL BUHTI yaitu hari tersembunyi yang disebut SATIYAARIL GHOIB SATIYAAUL BUHTITUHAN pun belum bernama ALLAH, ARASY dan QURSY belum ada, LANGIT dan BUMI, serta SYURGA dan NERAKA masih belum dijadikan. Dan saat itu TUHAN masih bernama NUKTAH, tiada satupun yang ada, hanya NUKTAH, NUKTAH Melihat DIRI-NYA lah yang TUHAN, namun siapakah HAMBA-NYA. NUKTAH pun melihat kembali pada DIRI-NYA, dia pun punya kehendak lalu berkata : "KUN dan FAYAKUN" dikehendakinya DIRI-NYA bernama ZAT NUR ALLAH (sifat), dan pada waktu itu dinamainya pula DIRI-NYA NUR MUHAMMAD, dan ZAT NUR ALLAH pun GHAIB, Artinya NUR ZAT ALLAH dan NUR MUHAMMAD masih melebur atau menyatu dan pada masa itu disebut Alam SYIRR ZATUL BUHTI, Artinya di Alam RAHASIA bagian dari DIRI-NYA sebelum bernama ALLAH.

Kemudian NUR MUHAMMAD berkata : "ILLA HUL HAK" lalu NUR ZAT ALLAH berkata : "JIKA ENGKAU HAK, MENGAPA ENGKAU TIDAK MELIHAT MUKA", NUR MUHAMMAD menjawab : "JIKA TUHAN MENGAPA TIDAK MELIHAT", lalu TUHAN berkata : "SERAHKAN PENGLIHATAN MU ITU PADAKU, LALU UCAPKAN LA ILAHA ILALLAH Aku Muhammad Rasulullah".

Selanjutnya NUR MUHAMMAD berkata:"KU LIHAT DIRIKU, TETAPI SIAPA HAMBA ?DAN SIAPA TUHAN ?"pada saat itulah ALLAH menyatakan DIRI-NYA TUHAN dan berkata : "BAHWASANYA TIADA TUHAN HANYALAH AKU, bahwa kamu itu daripada nur dzatku".

"BERDIRILAH KAMU !" dan ALLAH pun berdiri tidak berbentuk dan tidak bertempat, lalu NUR ZAT ALLAH berkata : "AKULAH TUHAN MU",  dan NUR MUHAMMAD berkata : "AKULAH TUHAN MU", lalu kata NUR ZAT ALLAH lagi : "JIKA ENGKAU TUHAN, NYATAKANLAH DIRI MU", dan jawab NUR MUHAMMAD :"DIRIMU JUGA YANG KULIHAT", lalu NUR MUHAMMAD pun GHAIB, kemudian bersujudlah NUR MUHAMMAD lima ribu tahun kemudian NUR MUHAMMAD diturunkan kepada Alam ILMU. Lalu diturun di Alam DUNIA berupa DZAT WAJIBUL WUJUD

Pasal: nama rahasia Allah
Buka Al Qur'an surah Al-Mu'min 40:3 nama Allah ialah :
=> GHAFIRIZ ZANBI
=> WA QABILIT TAUBI
=> SYADIDIL 'IQABI
=> ZIT THAULI
setelah NABI ADAM bersalah, Allah menerima taubatnya dengan beberapa kalimat yaitu:"RABBANA ZOLAMNA ANFUSANA hingga akhir......Setelah QABIL bersalah, Allah menangguhkan taubatnya dengan menurunkan kalimah nama Allah yang RAHASIA ini dalam Al Qur'an yaitu :
=> GHAFIRIZ ZANBI : wahai pengampun dosa
=> WA QABILIT TAUBI: wahai penerima taubat
=> SYADIDI 'IQABI: wahai yg maha keras pembalasanNya
=> ZIT THAULI: wahai tuhan yg memiliki segala kekuatan yang tidak terbatasinilah RAHASIA kenapa QABIL dinamakan QABIL, yaitu karna nama Allah dalam rangkap dua QABILIT TAUBI: penerima taubatsedangkan nama Asal QABIL bukanlah QABIL, tetapi nama asalnyaialah QAYIN

JANGAN KAU SEMBAH DZAT-KU SIFAT-KU ASMA-KU AF'AL-KU TETAPI SEMBAHLAH AKU (Hadist Qudsi).

Nabi bersabda dalam hadist Qudsi : "MARRALHABBA FAKADRAL HAK" Artinya : sesungguhnya siapa yang melihat MUKA atau RUPA.

Itulah wujud yang sebenarnya (KALAM KADIM) bismillahi pembuka insani, pentajalian diri empunya diri, saif dzulfiqar kepunyaan habibi,pemisah haq dan bathil sudahnya pasti.

TIFHUL MA'ANI HARAPANKU, PULANG KEPADANYA TUJUANKU, MARI BUKA HATI LATHIFMU, BIAR TERHENTAK SIMATA SATU. Kalam pemusnah kalam terhemat, kalam kembali kepada empunya kalam, sang faqir menggigil penat, sudah masanya diakhiri dengan salam Ahmad.

API-AIR-ANGIN-TANAH,ASAL KEJADIAN JASMANI,WUJUD NUR SYUHUD ILMU,DATANGNYA ROHANI.Atas awan ada kendi, kendi api panas berdiri, rapatkan saf-saf ukhrawi, baru dunia dipijak mati.

INI BUKAN BAIT SYAIR KAFIR CELAKA, JUGA BUKAN KALAM DAJJAL DAN TERNAKAN-NYA, TAPI KEHENDAK YANG DATANG DARI NUR SIR KALAM PENCINTA, NIATNYA DARI HATI JERNIH SI TUAK ILAHI YANG HINA. Nurnya didada, syuhudnya terasa, jangan bertanya, hamba bukan mualim juga bukan mursyid, cuma tukang mabuk yang gila. SEDANG BERCERITA TENTANG KE AGUNGAN, KESUCIAN DZAT WAJIBUL WUJUD, TUTUP KALAM DIBERANDA UMUM, BIAR DIAM YANG BERBICARA ASAL.

Mata
1. MATA NAFSU melihat bersama SYAITAN, jalanNya TAGHUT, maqomnya TIPU DAYA.
2. MATA ZAHIR melihat bersama OTAK, jalanNya KABUR,maqomnya KECEWA
3. MATA AKAL melihat bersama ILMU, jalanNya TERSUSUN, maqomnya PERS0ALAN
4. MATA HATI melihat bersama NUR, jalanNya LURUS, maqomnya KEBAHAGIAAN
5. MATA BASIRAN melihat bersama YA BASIR, jalanNya SATU, maqomnya PEMBUKAAN SEGALA RAHASIA

Pasal: ALHAMDU => ALIF => LAM => HA-> MIM => DAL.

ALIF huruf ALIF itu waktu SUBUH, nabinya NABI ADAM a.s, cahayanya PUTIH, malaikatnya JIBRIL RUHANI, sahabatnya ABU BAKAR dan FATIMAH, keluar dari huruf ALIF itu DUA RAKAAT karna TAJALLI tuhan dua martabat yaitu martabat DZAT atau AHADIAH dan martabat SIFAT atau WAHDAH,istananya dibawah SUSU KIRI,keluar cahaya pada DAHI,kenyataan pada kita ialah MULUT dan LIDAH.

=> LAM, Huruf LAM itu waktu ZUHUR, nabinya NABI IBRAHIM, cahayanya KUNING,malaikatnya MAKRIBUN,keluar dari huruf LAM itu EMPAT RAKAAT karna TAJALLI tuhan yaitu WUJUD-ILMU-NUR-SYUHUD,istananya pada HATI di LAMBUNG SUSU KIRI yaitu RUH MAZIFAH,kenyataan pada kita ialah HIDUNG dan MATA.
=> HA. Huruf HA ini waktu ASAR,nabinya NABI YUNUS a.s, cahayanya HIJAU KUNING, malaikatnya MIKAIL, sahabatnya UMAR, keluar dari huruf HA ini EMPAT RAKAAT yaitu API-AIR-ANGIN-TANAH, istananya pada LIMPA-NAFSU JASMANI, kenyataan pada kita ialah BAHU dan DADA => MIM. Huruf MIM ini waktunya MAGRIB, nabinya NABI MUSA, cahayanya MERAH HITAM, malaikatnya ISHDAH dan WAHIDIAH, istananya PARU-PARU, nafsunya HEWAN, kenyataan pada kita ialah MATA (cahaya).
=> DAL. Huruf DAL ini waktu ISYA', nabinya NABI NUH, cahayanya HIJAU HITAM, malaikatnya ISRAFIL, sahabatnya ALI,keluar dari huruf DAL itu EMPAT RAKAAT karna TAJALLI Tuhan yaitu MADA-MADI-MANI-MANIKAM, istananya HEMPEDU dari bawah LIDAH hingga ke TELINGA, kenyataan pada kita ialah TAPAK KAKI.

Pasal: rahasia Rukun 13
1. NIAT SEMBAHYANG sebenarnya memelihara taubat kita dari dunia dan akhirat2. BERDIRI BETUL sebenarnya ketika mati dapat meluaskan tempat kita di dalam kubur
3. TAKBIRATUL IHRAM sebagai pelita yg menerangi kita di dalam kubur
4. AL FATIHAH sebagai pakaian yg indah-indah di dalam kubur
5. RUQU' sebagai tikar kita di dalam kubur6. I'TIDAL akan memberi minuman air dari telaga Al kautsar ketika di dalam kubur
7. SUJUD memagar kita ketika menyebrangi titian siratul mustaqim
8. DUDUK ANTARA DUA SUJUD akan menaungi panji-panji nabi kita di dalam kubur
9. DUDUK ANTARA DUA SUJUD (AKHIR) menjadi kendaraan ketika kita dipadang masyar
10. TAHHIYAT AKHIR sebagai penjawab bagi soalan yg dikemukakan oleh munkar dan nankir di dalam kubur
11. SELAWAT NABI sebagai pendinding api neraka di dalam kubur
12. SALAM memelihara kita di dalam kubur
13. TERTIB akan pertemuan kita dengan Allah SWT.

Adapun rukun sholat itu datangnya daripada :
-ALLAH
-BAPAK
-IBU
datangnya daripada ALLAH lima perkara :
1. NIAT
2. NYAWA
3. WUJUD
4. NAFAS
5. AF'AL
yaitu di dalam bentuk
1. MERASA
2. MENCIUM
3. MERABA
4. MELIHAT
5. MENDENGAR
Datangnya daripada BAPAK empat Perkara:
1. TULANG
2. KUKU
3. RAMBUT
4. RUPA
Datangnya daripada IBU empat perkara :
1. DARAH
2. DAGING
3. OTAK
4. LENDIR
terhimpunlah menjadi 13.Maka jadilah rukun 13 perkara melakukan sholat setiap hari memulangkan sekalian HAK nya sebagai ISI amanah yang dipertaruhkan kepada kita YANG MATI, YANG HILANG,  YANG TINGGAL,  YANG PULANG. YANG MATI itu ada enam perkara yaitu :
1. WUJUD
2. ANGGOTA
3. HAWA
4. NAFSU
5. GERAK
6. DIAM
YANG HILANG pula ada empat perkara yaitu:
1. DARAH
2. DAGING
3. TULANG
4. KULIT
YANG TINGGAL itu ada dua perkara yaitu:
1. IMAN
2. TAAT
YANG PULANG itu ada satu perkara yaitu :
1. NYAWA
Nyawa pulang ke Empunya-NYA, Ke asalnya
- HENING
- QASAD
- TA'RID
- TA'YUN
- HENING
Adapun HENING itu tiada dapat menyerupai dengan CAHAYA yang lain. Adapun JERNIH itu tatkala tertenung lantas tujuh petala langit dan tujuh petala bumi, maka dalam CAHAYA yang HENING JERNIH itu yang TERANG BENDERANG itulah CAHAYA PUTIH SIFAT seperti terlebih PUTIH daripada KAPAS bersifat seperti Sifat kita. Adapun tanda pada DAHI kita tersurat nama ALLAH, inilah RUH NABI kita maka dalam zikir ALLAH syaratnya terhapus sekalian DIRI dengan keadaan DIRI kita yang kehambaan bagi RUH NABI SAW, yang dikatakan sebenar-benar sifat Allah NUR MUHAMMAD namanya dan CAHAYA TERANG BENDERANG HENING JERNIH itulah CAHAYA DZAT ALLAH adanya  QASAD itu apa?

Adapun QASAD itu menyatakan NIAT tiada huruf dan tiada suara yang ada huruf dan suara bukan NIAT tetapi ADOM (Adam). Adapun yang sebenar-benarnya NIAT yang tiada huruf dan tiada suara itu ialah DZAT ALLAH, inilah NIAT yang sebenar-benarnya. Adapun Asal NIAT dan tempat NIAT pada zahirnya ialah kita yg BERNIAT, tetapi sebenarnya ialah TUHAN yang MUTLAK yang bersifat WAJIBUL WUJUD KHALIQ AL ALAM lagi bersifat KAMIL MUKAMIL.

TA'RID itu apa? Adapun TA'RID itu menyatakan FARDHU yang sebenar-benarnya FARDHU itu ialah TAJALLI SIFAT ALLAH, Artinya NYATA sifat Allah itu NUR MUHAMMAD, AIN SABITAH pun ia juga namanya, UJUD IDHAFI dan INSAN pun ia juga, inilah sebnar-benarnya FARDHU itu.

Asal FARDHU itu ialah RUH NABI MUHAMMAD SAW tempat TAJALLI sekalian RUH ADAM, itu sebab dikatakan Asal FARDHU yang sebenar-benarnya karna sekalian NYAWA itu TAJALLI daripada NUR MUHAMMAD, seperti kata Hadist Qudsi:ANA MINALLAHU KULLII SYAI IIN MINAN NUR.

Artinya: Aku daripada Allah manakala segala atau sesuatu atau cahaya Alam ini daripada cahayaku ANA MINALLAHU WAL MUKMININAA MINNI
Artinya : Aku daripada Allah dan segala atau semua mukminin daripadaku inilah sebabnya dikatakan MUHAMMAD itu BAPAK sekalian RUH dan ADAM itu BAPAK sekalian TUBUH atau JASAD.

Inilah juga sebab kenapa dikatakan yang FARDHU pada kita itu NYAWANYAWA itu PEMIMPIN bagi BADAN, jika tidak digerakan oleh NYAWA maka tidak bergeraklah BADAN => TA'YUN itu apa? Adapun TA'YUN itu menyatakan waktu ZUHUR, ASAR dan lain-lain lima waktu itu. Adapun yang sebenar-benar NYATA AF'AL ALLAH swt pada JASAD ADAM yaitu TUBUH KITA ialah ALAM RUH YANG KASAR. Itulah sebenarnya TA'YUN, yaitu sebenar-benar NYATA TAKBIRATUL IHRAM.

Adapun syarat TAKBIRATUL IHRAM itu hendaklah hadir MATA HATI syahadat ke DZAT ALLAH SWT, sebelum TAKBIR kita niatkan didalam HATI yang kita MEMULANGKAN sekalian panca indra yang dikaruniakan kepada kita (kepada Allah=faqir).
NIATNYA ialah :
- TIADA PENDENGARANKU HANYA IA (pendengaran dzat Allah)
- TIADA PENGLIHATANKU HANYA IA
- TIADA HURUF TIADA SUARA HANYA IA
- TIADA PENCIUMANKU HANYA IA
- TIADA GERAK DAN DIAMKU HANYA IA
=> HAKIKAT DZAT AF'AL HAKIKAT SHOLAT.
Adapun arti sholat sebenarnya yang MENYEMBAH itu HAMBA, yang DISEMBAH itu TUHAN yang MENYEMBAH itu FANA' yang DISEMBAH itu BAQA, maka si hamba pulang kepada Adomnya => MEMULANGKAN AMANAH

Hadist Qudsi :
1. TUKARKAN CAHAYA DIRIMU KEPADA CAHAYA TUHAN MU
2. MATIKAN DIRIMU SEBELUM KAMU MATI
Adapun maksud MATIKAN itu ialah memulangkan AMANAH ALLAH yang ditanggungkan kepada kita. AMANAH ALLAH itu ialah WUJUD KITA yang KASAR (jasad) dan yang menanggung AMANAH itu ialah WUJUD KITA yang BATHIN, yakni NYAWA dan yang MENGAMANAHKAN itu ialah DZAT ALLAH. Adapun CARA memulangkan AMANAH ALLAH itu ialah tatkala kita mengatakan ALLAH itu tarik nafas kita dari dalam FUAD hingga sampai ke Alam QUDDUS.

Alam itu ubun-ubun kita dan maqam KABFUSAIN yaitu antara dua alis mata, maka kita tahankan hingga kuat sekalian Alam kita merasa LEBUR wujud kita yang kasar kepada wujud kita yang bathin- LEBUR wujud yg bathin kepada dzat semata-mata kepada syuhud kitamaka LEBUR dan KARAMLAH sekalian SIFAT BASARIAH dalam LAUTAN BAHRUL QADIM hingga nyata sifat LAUT semata-mata yaitu LAUT ALAM ALLAH, maka katakanlah ALLAH HU AKBAR, telah FANA' sekalian kelakuan dan diri kita maka nyatalah BAQA keadaan DZAT TUHAN SEMATA-MATA.

Inilah dikatakan syuhud sehingga sampai kepada SALAM, inilah SIRRULLAH yaitu CAHAYA ALAM ILMU ZAT ALLAH yg tiada huruf tiada suara WUJUD MUTLAK yakni WUJUD DZAT WAJIBUL WUJUD dengan ini JASAD kita KAMIL dengan NYAWA kita dan NYAWA kita MUKAMIL dengan DZAT ALLAH.